onsdag den 11. september 2013

Hvorfor er styrketræning godt for dig?

Vores muskler forbrænder ....
- også vores fedt, hvilket jo præcis er hvad rigtig mange af os ønsker.
For at få flere muskler og dermed forbrænde endnu mere, så er det nødvendigt med styrketræning.

Før i tiden, jeg tror det må være ca. 5 måneder siden, der brugte jeg ikke særlig meget energi på styrketræning. Jeg havde ikke lyst til at stige i vægt og ville jo bare tabe mig. Jeg lavede cardio træning 5-6 gange om ugen og mente selv det bare kørte for mig, jeg var gennemblødt af sved hver gang jeg forlod træningsrummet og tænkte, at det måtte da være det bedste jeg kunne gøre.

Der tog jeg fejl! I hvertfald for mit vedkommende.

Jeg opdagede hurtigt at styrketræning var noget af det bedste jeg nogensinde havde gjort for mig selv. Jeg blev egentlig "tvunget" hen i styrketræningen, da jeg fik en skade i begge mine knæ og dermed ikke kunne træne cardio mere.
På få uger fik jeg super gode resultater, som jeg aldrig havde opnået med cardioen - og min vægt samt centimeter raslede nedaf.
På trods af, at jeg sidste forår (2012) var længere nede i vægt, havde jeg aldrig været mindre centimetermæssigt.

Styrketræning gør at ens muskelmasse bliver større og dermed forbrænder længere tid og hurtigere. Det giver desuden også forbrænding når du gør simple, almindelige ting i hverdagen - oprydning, handle ind, en gåtur mm.

Det er vigtigt at huske at indtage protein, man kan både gøre det gennem kosten eller gennem kosttilskud. Der er desuden forskellige former for proteintilskud; pulver, flydende eller fast. Hvilken form der er bedst er meget diskuteret. Jeg mener, det handler om at finde ud af hvilken en af formerne der passer bedst til en selv, da vi alle sammen er så forskellige.

Min anbefaling er klart at man fokuserer på styrketræningen, evt får lagt et program som passer til ens mål. Cardio er stadig godt engang imellem, måske 1 gang om ugen, eller efter endt styrketræning.

Hvis man som kvinde er bange for, at blive for stor ved styrketræning - så bare rolig. Kvinders muskulatur er slet ikke bygget til at blive lige så store som mænd - og der skal MEGET til før man overhovedet kommer i nærheden af, at ligne en bodybuilder. Så glem de lette vægte, og løft tungt!

NB: Desuden er styrketræning yderst godt for dine sener og knogler.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar